13 Απριλίου 2015

«Made in Greece» τα μάρμαρα της Κίνας

Παρά την επιβράδυνση της κινεζικής οικονομίας, η οποία απορροφά τις μεγαλύτερες ποσότητες της ελληνικής παραγωγής ακατέργαστου μαρμάρου, οι βιομηχανίες εξόρυξης και επεξεργασίας μαρμάρου εμφανίζονται αισιόδοξες για την
πορεία των πωλήσεων τους και το 2015.
Η αισιοδοξία τους πηγάζει από την έντονη εξωστρέφεια που επιδεικνύουν τα τελευταία χρόνια αλλά και την αποκλιμάκωση της ισοτιμίας του ευρώ έναντι του δολαρίου, η οποία καθιστά τα προϊόντα τους ακόμη πιο ανταγωνιστικά στις διεθνείς αγορές. Σε αντίθεση με την Ελλάδα, η ζήτηση στο εξωτερικό παραμένει ισχυρή κάτι που προοιωνίζει ακόμη μια χρονιά θετικών οικονομικών αποτελεσμάτων για τις εταιρείες του κλάδου.
«Η ανάπτυξη των εξαγωγών αποτελεί σταθερή επιδίωξη μας τα τελευταία χρόνια, ειδικά μετά το ξέσπασμα της κρίσης και την καθίζηση της κατασκευαστικής δραστηριότητας στην ελληνική αγορά, η οποία μέχρι σήμερα αδυνατεί να ανακάμψει», επισημαίνει ο Ευάγγελος Χαιδάς, επικεφαλής της Ικτίνος Ελλάς προσθέτοντας πως συνολικά ο κλάδος αποτελεί παράδειγμα προς μίμηση για την επιτυχή στροφή που κάνει στις εξαγωγές (90% της εγχώριας παραγωγής εξάγεται) και μάλιστα σε μια περίοδο που η ρευστότητα σπανίζει και η δυσπιστία για τη χώρα είναι διάχυτη σε όλο τον κόσμο.
«Made in Greece» τα μάρμαρα της Κίνας
Στο επίκεντρο του κλάδου βρίσκονται οι αγορές της Μέσης Ανατολής, της Ασίας, της Βορείου Αφρικής αλλά και της Λατινική Αμερική, όπου εκτιμάται πως υπάρχουν περιθώρια για ακόμη μεγαλύτερη διείσδυση του ελληνικού μαρμάρου.
Γεμίζουν κοντέινερ
Προτεραιότητα πάντως εξακολουθεί να αποτελεί η Κίνα, η οποία παρά την κατακόρυφη πτώση στις εισαγωγές ελληνικού μαρμάρου που κατεγράφη την περσινή χρονιά παραμένει με διαφορά ο μεγαλύτερος αγοραστής ακατέργαστου μαρμάρου.
Σύμφωνα με στοιχεία του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγών, στην κινέζικη αγορά κατευθύνεται το 75% της εγχώριας παραγωγής (σε όγκο) και ακολουθούν η Ινδία και η Αλγερία με 4,6% και 3,4% αντίστοιχα.
Όπως εξηγούν παράγοντες του κλάδου, οι Κινέζοι εισάγουν μεγάλες ποσότητες ελληνικών μαρμάρων σε πλάκες, προκειμένου να τις επεξεργαστούν οι ίδιοι και στη συνέχεια να τις εξάγουν υπό μορφή τελικού προϊόντος στις διάφορες αγορές του κόσμου. Οι κινέζικες μονάδες επεξεργασίας μαρμάρου εκτός του χαμηλού κόστους παραγωγής έχουν πολλαπλάσια δυναμικότητα από οποιεσδήποτε άλλη στον κόσμο ενώ έχουν αναπτύξει σημαντική τεχνογνωσία και στη λάξευση.
Επιχειρήσεις
Οι Έλληνες παραγωγοί όχι μόνο δεν ανησυχούν από την ανάπτυξη των Κινέζων και το κυριότερο δεν τους αντιμετωπίζουν ως βασικούς ανταγωνιστές. Αντίθετα, θεωρούν ότι προμηθεύοντας τους Κινέζους με ακατέργαστο μάρμαρο εξασφαλίζουν ότι ένα μεγάλο μέρος της παραγωγής τους θα πουληθεί σε καλές τιμές.
Επιπλέον, ένα μέρος από τα κέρδη αυτά επενδύεται για την ανάπτυξη των δικών τους τελικών προϊόντων, τα οποία σε κατεργασμένη μορφή και όχι «χύμα» κατευθύνονται στις διεθνείς αγορές με μεγαλύτερο περιθώριο κέρδους.
Οι Αραβες προτιμούν μάρμαρα Θάσου
Ο αραβικός κόσμος είναι από τους μεγαλύτερους πελάτες ελληνικού μαρμάρου σε κατεργασμένη μορφή.
Τα ολόλευκα της Θάσου και της Δράμας είναι ανάρπαστα μεταξύ των Αράβων, καθώς είναι από τα λίγα που αντέχουν στις υψηλές θερμοκρασίας της περιοχής. Ιδιαίτερη προτίμηση στο ελληνικό μάρμαρο δείχνουν οι Άραβες των ΗΑΕ, της Σαουδικής Αραβίας και του Κατάρ, οι οποίοι τα χρησιμοποιούν τόσο για τους ιερούς τους χώρους, όπως η Μέκκα που συρρέουν χιλιάδες προσκυνητές απ’ όλο τον κόσμο αλλά και για την διακόσμηση δημόσιων και ιδιωτικών κτηρίων.
Το Μεξικό είναι επίσης εξίσου πελάτης του επεξεργασμένου ελληνικού μαρμάρου καθώς επίσης οι ΗΠΑ και η Βραζιλία. Στην τελευταία, μάλιστα, όπως επισημαίνει σε πρόσφατη έκθεσή του το γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων της Ελληνικής Πρεσβείας στο Σάο Πάολο οι ελληνικές εξαγωγές μαρμάρου αναμένεται να πιεστούν περαιτέρω από την αναμενόμενη αύξηση των έμμεσων φόρων επί των εισαγόμενων προϊόντων από τον φετινό Ιούνιο αλλά και της συνεχιζόμενης υποτίμησης του ρεάλ (τοπικό νόμισμα) έναντι του ευρώ. Στο πλαίσιο αυτό, και καθώς ο ανταγωνισμός παραμένει ισχυρός, η Ελληνική Πρεσβεία καλεί τις ελληνικές εταιρείες να αναλάβουν ή και να εντατικοποιήσουν την προώθηση των προϊόντων τους, προκειμένου να διατηρήσουν την παρουσία τους εκεί.
Πηγή: ΗΜΕΡΗΣΙΑ,ΠΗΓΗ